Share
Voorvertoning
De nieuwste datanieuwsbrief
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
 
Lees deze nieuwsbrief online
 
Follow the Money
 
27-04-2024
Beste ,
 
Deze week in de nieuwsbrief van het FTM-datateam:

  1. Casino’s op Curaçao
  2. Nieuwe Kamerleden lijken wel erg op de oude
  3. Een haast onmogelijke zoektocht die begon bij een stipje in de lucht
 
 
 
Casino's op Curaçao
 
Een aantal weken geleden kregen Henk Willem Smits en ik een dataset in handen met daarin bijna 150.000 domeinnamen van illegale goksites. Het ging om websites met vaak fantasieloze namen als Casinomax of Casino 360. Hun namen zijn verzameld door de kansspelautoriteiten van zo’n twintig verschillende landen over de hele wereld.

Zo’n lijst is een cadeautje voor iedere datajournalist: het onderwerp is spannend (gokken! en dat ook nog eens illegaal!) en de dataset was al opgeschoond door Vixio, een bedrijf dat helpt bij het toezicht op gokken. De 150.000 domeinen zijn (meestal) voorzien van extra informatie, bijvoorbeeld door welk land de site is verboden en wanneer dat verbod is ingegaan.

De grootste dataleverancier is de Turkse kansspelautoriteit, die 80.000 domeinen aandroeg. De gokmarkt in Turkije is sterk gereguleerd en alleen de overheid mag online casino’s uitbaten voor Turkse internetgebruikers. Jammer genoeg zijn de 80.000 door Turkije verzamelde domeinnamen vaak nauwelijks voorzien van extra informatie.

Hoe anders is dat bij de Litouwse, de Slowaakse en de Russische delen van de dataset. Bij bijna elk domein staat de ‘operator’, zeg maar het ‘merk’. Soms noemen ze ook de ‘gambling company’ van wie het merk is. Zie het als de Nederlandse Loterij (de gambling company) dat merken heeft als de Staatsloterij en Toto (operators).

Van de ene website is de merknaam bekend, maar niet de eigenaar, en van de andere is de eigenaar bekend, maar niet het merk. Toch levert dat is in veel gevallen genoeg informatie op om te gaan puzzelen en incomplete data aan te vullen.

Aan de hand van deze zwarte lijsten konden we 910 verschillende vennootschappen vinden: de bedrijven die achter de sites zitten. Daarvan zijn er liefst 350 op Curaçao gevestigd. De voorlopige eindstand is dat we van een derde van alle domeinen weten wie de eigenaar is. Bij 12.000 domeinen ontdekten we een aanwezigheid op Curaçao, geen enkele andere plek telt er zoveel.

Dit is het gebouw waar de casino’s zijn gevestigd, zo te zien een datacentrum.

 
 
Dit is hopelijk het eerste verhaal over de rol van Curaçao in de illegale online gokmarkt. We willen graag dieper in het onderwerp duiken, en zijn daarvoor op zoek naar mensen die ons inzicht kunnen geven in het thema. Wie bekend is met de ict-infrastructuur op het eiland, met de Curaçaose wereld van trustkantoren, de (online) gokmarkt, of andere aspecten die hier van belang zijn: meld je alsjeblieft bij Remy Koens (remy.koens@ftm.nl) of Henk Willem Smits (henk.willem.smits@ftm.nl).

Luister ook de podcast!

 
Remy Koens
 
 
 
Nieuw in de kamer
 
Onlangs deden we voor het eerst data-onderzoek naar de Tweede Kamer. Geen grootschalige bulkanalyse op een enorme dataset, maar gestructureerd en traditioneel journalistiek graafwerk. De leidraad: wat is de achtergrond van parlementariërs, welke bagage hebben zij op zak en hoe belandden zij in de Kamer?

We raadpleegden een bak aan bronnen; websites van overheden, politieke partijen, politici en onderzoekers, sociale media, kennissen uit bedrijfs- en overheidsleven, loonwijzers, historische gegevens uit vacaturebanken, nevenfunctieregisters en zo verder.

Deze droge data wilden we omtoveren tot een interessante beschrijving van het professionele pad dat deze politici bewandelden voordat ze als Kamerlid werden geïnstalleerd. We wilden die informatie daarbij zo overzichtelijk mogelijk presenteren. ‘Hoe ziet de lichting er in zijn geheel uit?’, in plaats van ‘Welk poppetje komt waar vandaan?’

Gelukkig vonden we een aantal interessante patronen. De meeste Kamerleden bevinden zich al jaren in politieke kringen, maar niet altijd op de meest prominente plek. Zo is de lokale politiek de meest voorkomende werkomgeving van de 60 nieuwe Kamerleden geweest. Er komen weinig politici uit (de top van) het bedrijfsleven. En nieuwe Kamerleden zijn relatief jong. Bovendien gaat bijna elk Kamerlid er in inkomen op vooruit zodra ze hun oude werk achter zich laten.

 
 
Het verhaal ‘Zestig nieuwe Tweede Kamerleden: gaan ze het verschil maken?’ lees je hier.

We spelen met het idee om in deze opzet door te gaan met het analyseren van de achtergronden en expertises van alle volksvertegenwoordigers. Zo willen we op de lange termijn meer historische context schetsen (hoe verschillend is de nieuwe lichting parlementariërs ten opzichte van Kamerleden uit pakweg de jaren ’80 of ’90?) en willen we onderzoeken of Tweede Kamerleden affiniteit hebben met de vaste commissies waar zij in zitten. Heb je ook ideeën over de focus of uitvoering van het onderzoek? Mail dan naar tom.claessens@ftm.nl.

 
Tom Claessens
 
 
 
Leestip van de dataredactie

Slechts eentje deze keer, maar wel een om goed voor te gaan zitten. In OSINT-kringen (OSINT staat voor Open Source Intelligence) is hij een legende: Nixintel. Hij weet met de meest minimale aanwijzingen de meest opzienbarende informatie boven tafel te krijgen. Ook nu weer.

Naar aanleiding van een online quiz onderzocht Nixintel een foto. Er is nauwelijks iets om op af te gaan. We zien een lege akker, een telefoonmast en een stipje verderop, dat een vliegtuig blijkt te zijn. De vraag: wie is commandant van dat vliegtuig? Nixintel weet die vraag te beantwoorden. Wil je weten hoe je dat moet doen, lees het dan bij de meester zelf.

Tot volgende keer.

 
 
De laatste updates vind je ook op:
 
 
 
 
Copyright © 2021 Follow the Money.
Je hebt je ingeschreven via de website www.ftm.nl


Wil je deze e-mail niet meer ontvangen?
Klik hier om je instellingen aan te passen.


Email Marketing by ActiveCampaign